poniedziałek, 21 maja 2012

Rozwój psychiczny dwulatka raz jeszcze

Po przerwie. W wieku dwóch lat, tym razem. Poprzedni wpis miał miejsce 8 lutego 2012r. 
Trochę się zmieniło. Sporo nie. Nie wiem czy jest postęp. Mam wrażenie, że trochę poszło w przód, a trochę się zepsuło. Na dwoje babka... 

Rozwój społeczny i emocjonalny

•    Bardzo silne jest przywiązany do opiekunów /nad wyraz, ostatnio dziecko ze mnie nie schodzi/ Bardzo.
•    Okazuje uczucia, lubi się przytulać, pocieszyć /uczucia owszem, jak się cieszy to cały, jak złości to też cały; przytula się chętnie, ale sam; nie pociesza/ Jak wcześniej.
•    Wstydzi się nieznajomych /nie zauważyłam/ Może trochę.
•    Wykonuje proste polecenia /owszem/ Jak ma ochotę.
•    Lubi zabawy tematyczne i naśladuje dorosłych /nawet bardzo/ Tak
•    Nadal bawi się obok dzieci (ok.2,5 r. czasem włącza się do wspólnych zabaw z dziećmi) /obok, ale jest zainteresowany co robią, najchętniej bawiłby się dokładnie tym samym; zabiera lub podaje im zabawki/ Niekoniecznie, bardziej obok się bawi, dzieci mniej go interesują, częściej mu przeszkadzają, albo boi się ich.
•    Zaczyna postrzegać swoją odrębność /nie wiem jak to się sprawdza/  Ano niestety, objawia się to fochem ciągłym, krzyczeniem NIEEE, tupaniem, rzucaniem na ziemię, buntami o wszystko - jeden wielki cyrk. 
•    Chce niezależności /zwłaszcza, gdy się wspina, albo łazi po meblach, a ja próbuję trzymać/ Teraz to już w ogóle kosmos - wszystko chce CHAM, znaczy: sam, można dostać fiksum dyrdum.
•    Dominują komunikaty – nie oraz moje /nie ma żadnych komunikatów/ Oj tak, jest mnóstwo komunikatów, a wszystkie brzmią tam samo: NIE i CHAM.
•    Potrafi być mało elastyczny i uparty /oj tak/ Czy powyższe nie jest dość jasne? :)
•    Pojawiają się skrajne reakcje =emocje poza kontrolą /oj tak/ Bardzo. Pojawiło się rzucanie na podłogę, rzucanie rzeczami, nie tylko zabawkami, krzyki, płacze i dzika histeria.
•    Jest zazdrosny o uwagę, pragnie być w jej centrum /nie wiem/ Jeśli grupa ludzi rozmawia dość głośno, Daniel odwraca uwagę, marudzi, krzyczy, odciąga mnie od innych. Od paru tygodni tak.
•    Ma kłopot z dzieleniem się, potrafi pożyczyć zabawkę dziecku, ale natychmiast żąda jej zwrotu /czasem poda i nie żąda zwrotu/ Tak, czasem da i zabiera, czasem od razu zabiera i nie chce dać.
•    Nadal nie zdaje sobie sprawy z konsekwencji działań  i nie potrafi ocenić ryzyka /oj tak/  Tak.
•    Pojawia się poczucie humoru /od dawna/ Tak.
•    Może się kontrolować przez chwilę w zamian za obietnicę nagrody, ew. kary /nie obiecują nagród ani nie grożę karami/ Nie ma opcji.
•    Ważne stają się rytuały /zwłaszcza wieczorem, do spania/ Tak.
•    Chce samodzielnie wykonywać różne czynności, np.: założyć ubranko, odebrać telefon, samodzielnie jeść, itp. /niektóre tak/ Tak. Wszystko CHAM. To czego nie umie też. 
•    Rzuca i niszczy zabawki, kiedy się złości /rzuca, nie niszczy specjalnie/ Rzuca, wścieka się gdy podnoszę i znowu rzuca.
•    W skrajnych emocjach może - drapać, uderzyć, uszczypnąć , ugryźć /nie ma takich zachowań; były dwa miesiące machania rękoma blisko czyjejś twarzy, z próbami trafienia, ale nauczył się, że nie wolno i przestał/ Uderza - w twarz. Nie zawsze, ale ostatnio coraz częściej.
•    Bawi się samodzielnie przez kilka minut /owszem/ Tak.
•    Miewa koszmary senne /czasami; największa faza minęła/ Tak. 
•    Lubi być w centrum uwagi, wygłupiać się i rozśmieszać ewentualną „widownię” /tak/ Tak, czasem.

Rozwój fizyczny i motoryczny

•    Wzrost: ok.86 cm. /84cm/ książkowe 86cm
•    Waga: ok.13 kg. /w trzech mokrych pieluchach chyba/ 11kg
•    Wchodzi i schodzi ze schodów /owszem/ Tak, koniecznie CHAM.
•    Kopie i rzuca piłkę /tak/ Tak
•    Skacze /jak szalony, od kilku miesięcy/ Jak szalony
•    Szybko biega /jak szatan/ Tak
•    Umie chodzić do tyłu /niestety tak/ Tak
•    Lepiej panuje nad swoją fizjologią /nic z tych rzeczy/ Nie, mówi gdy zrobi.
•    Sporo dzieci uczy się w tym wieku korzystać z nocnika /mój nie, tzn. siada na nakładkę sedesową, ale nic nie robi/ Nie chce.
•    Na 3 kołowym rowerku odpycha się nogami /tak jest, w obie strony: przód i tył/ Na biegowym - odpycha się idąc na siedząco.
•    Trzyma i pije samodzielnie z kubeczka /trzyma i coś tam pije, ale wkłada język do środka, więc większość na siebie wylewa/ Trzyma, pije, sporo wylewa.
•    Potrafi jeść łyżeczką /no powiedzmy, trafia do buzi, ale często odwraca łyżeczkę w drodze do ust; no i nie chce jeść sam/ Nie, odwraca łyżeczkę w taki sposób, że skosztuje jeśli coś jest gęste i lepkie. Ale nie zje. Musiałby tak jeść tydzień, żeby poczuć coś w brzuchu.
•    Potrafi otworzyć drzwi zamknięte na klamkę /tak; na dolny zamek też, tylko czekam kiedy mi z domu wyjdzie/ Niestety tak.
•    Buduje wieżę z 7 klocków /wczoraj sprawdzaliśmy - z 11/ Tak
•    Rysuje z dużym zacięciem długopisami, kredkami, flamastrami /rysuje, bez zacięcia/ Bazgroli

Rozwój intelektualny

•    Ogląda książeczki, przewraca strony /tak/ Tak
•    Mówi o sobie po imieniu /nic nie mówi/ Nie
•    Pokazuje 5 części ciała /hmmm, łaskawie czasem pokaże oko i nos/ Oko, nos, buzię, kolanko, stópki, rączki, brzuszek, pępuszek, ptaszka, pupkę, główkę (ciekawostka - jak powiem głowa to nie wie gdzie, jeśli powiem główka, już wie. Chyba dużo mu zdrabniamy.) 
•    Słucha krótkich opowiadań /no powiedzmy/ Jak mamy ciekawą książeczkę, np. Paweł i Gaweł to nawet słucha cierpliwie, ale temat musi być interesujący, najlepiej z obrazem. 
•    Zwierzątka kojarzy z głosem przez nie wydawanym /tak, niektóre kojarzy/ Tak
•    Pokazuje obrazki i potrafi je nazwać /pokazuje, sam; na polecenie nie chce w większości przypadków/ Ostatnio nie chce współpracować. Nie wiem więc ile jeszcze pamięta różne obrazki, a co się straciło. Ale nie nazywał i nie nazywa, pokazywał tylko co ja nazwałam. 
•    Rozumie zdania /idę o zakład że tak/ Tak
•    Tworzy 2/4 wyrazowe zdania /nie/ Nie
•    Potrafi powtórzyć parę słów piosenki /nieeee, skąd/ Nie
•    Używa ok. 50 słów, (2,5) = 2000 /jeśli chiński się liczy, to tak/ Nie :)
•    Zadaje pytania – co to? /nie/ Nie 
•    Zabawy tematyczne /tak/ Tak
•    Używa słów ja i moje /nie/ Ja - ale bez zrozumienia
•    Pojawia się poczucie humoru /dawno już/ Tak 
•    Pokazuje emocje / oooo tak/ Aż za bardzo
•    Zaczyna się interesować, w co jest ubierany /od dawna/ Tak
•    Bawi się chwilę zabawkami /od dawna/ Tak
•    Zaczyna nadawać imiona zabawkom /nie/ Imiona nie. 
•    Powtarza słowa /odgłosy paru zwierząt i krótkie sylaby: be, gaga, si/ Tak, często, jedne sensowniej, inne całkiem inaczej, ale powtarza dużo.
•    Używa czasowników /nie/ Nie
•    Stale mówi /tak, po chińsku/ Tak, po swojemu.
•    Pcha lub ciągnie zabawki /tak/ Chętnie bardzo. Nawet zaczynam żałować, że nie ma pchacza, ostatnio ciągle coś wymyśla do pchania. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz