piątek, 11 maja 2012

CZR, Autyzm, a Spektrum autystyczne

Wczoraj poinstruowano mnie, że:

-  nie ma już autyzmu wczesnodziecięcego, jest autyzm dziecięcy; i chyba faktycznie - nawet wikipedia zmieniła już wpis;

- autyzm dziecięcy to nie to samo co całościowe zaburzenia rozwoju;

Hmmm...
Ojciec karmiący ( http://ojcieckarmiacy.blox.pl/2012/05/Glupszy-odcien-glupoty.html ) przeprowadził ponowną diagnostykę i z CZR zrobił im się Zespół Aspergera (sprostowanie - nie wiem czemu ubzdurałam sobie, że autyzm).

Niby nie ma w tym nic dziwnego, bo wikipedia mówi:

Choroby zaliczane do CZR



I tu zagwozdka dla mnie, bo Synapsis mocno się zdziwił, że mamy Całościowe Zaburzenia Rozwoju, wg psychiatry i Autyzm, wg neurologa. Nie podoba im się i zaproponowali diagnostykę różnicową. Wg pani, z którą rozmawiałam to dwie różne diagnozy.
Czy naprawdę?

Z drugiej strony, wg naszej psychiatry Całościowe Zaburzenia Rozwoju zbieżne są ze Spektrum Autystycznym. Obie nazwy wpisała nam w zaświadczenie lekarskie.

Wg wikipedii:

Choroby spektrum autystycznego

Objawy kliniczne podobne do zaburzeń spektrum autyzmu mogą być także powodowane przez:
Inne zaburzenia psychiczne i choroby, mogące mieć związek ze spektrum:


Jak to w końcu jest? Może ktoś mnie oświeci?

9 komentarzy:

  1. Hej, z CZR zrobił nam się Zespół Aspergera, nie Autyzm:) Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  2. No to chyba świetna wiadomość i taka zmiana diagnozy? Z kontekstu wywnioskowałam, że autyzm, bo wpis był raczej z tych pikujących emocjonalnie.

    Nie wiedziałam, że nas czytacie. Ups.

    OdpowiedzUsuń
  3. Już trochę z tym spektrum A żyję i wiem, czuję gdzie są problemy. To co wpiszą w diagnozę dla mnie jest drugorzędne. A tak w ogóle to ja dołuję ostatnio - dezintegracja pozytywna, mam nadzieję;)

    Czytamy, czasem czytamy:)
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja też mam nadzieję, że pozytywna. I tego życzę.

    A skąd się tu wzięliście? :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Z notki o naszym blogu:)

    A tak w ogóle to z diagnozami bywa bardzo różnie: słyszałem o chłopaku 15 letnim, któremu zmieniono ZA na Autyzm... szczegółów nie znam...

    OdpowiedzUsuń
  6. No to faktycznie mocno ciekawie, taka zmiany diagnozy, w takim wieku. o_O

    OdpowiedzUsuń
  7. Co do wątpliwości terminologicznych przy diagnozach, to chodzi o to, że termin "całościowe zaburzenia rozwoju" może mieć dwa znaczenia: określać zaburzenia ze spektrum autyzmu, a także stanowić odrębną kategorię diagnostyczną w ramach tego spektrum. Rzeczywiście czasem powoduje to zamieszanie.

    W międzynarodowej klasyfikacji ICD-10 jest kategoria F.84, która obejmuje zaburzenia ze spektrum autyzmu, określane też jako Całościowe Zaburzenia Rozwoju. Są to:

    F84.0 Autyzm dziecięcy
    F 84.1 Autyzm atypowy
    F 84.2 Zespół Retta
    F 84.3 Inne dziecięce zaburzenia dezintegracyjne (Zespół Hellera)
    F 84.4 Zaburzenie hiperkinetyczne z towarzyszącym upośledzeniem umysłowym i i ruchami stereotypowymi
    F 84.5 Zespół Aspergera
    F 84.8 Inne całościowe zaburzenia rozwojowe
    F 84.9 Całościowe zaburzenia rozwojowe, nie określone (tzn. nie zdiagnozowane inaczej)

    Stawiając diagnozę, nie można wpisać samego F84 (czyli spektrum), trzeba ją zróżnicować. Więc najczęściej jest to albo F84.0 czyli autyzm, F84.5, albo czyli z. Aspergera, albo, jeśli dziecko wykazuje pewne cechy charakterystyczne dla spektrum autyzmu, jednak jego funkcjonowanie ciężko zakwalifikować jednoznacznie jako któreś z tych zaburzeń, dostaje diagnozę F 84.9, czyli całościowe dające się inaczej zdiagnozować. Bo zarówno autyzm, jak i z. aspergera mają określone kryteria diagnostyczne, które dziecko musi spełniać, żeby można było postawić daną diagnozę.
    I w tym sensie jest to odrębna jednostka diagnostyczna, którą daje się zróżnicować zarówno z Z. Aspergera, jak i z autyzmem. F84.9 czyli Całościowe zaburzenia rozwoju często diagnozowane są na wczesnym etapie rozwoju, kiedy jeszcze niektóre zachowania nie ujawniają się albo nie wiadomo, w którą stronę funkcjonowanie dziecka się rozwinie, albo wtedy, gdy ciężko stwierdzić jednoznacznie co to jest. Czasem taka diagnoza stawiana jest z ostrożności, ja np. spotykam mało dzieci, które od razu dostały diagnozę autyzmu, nie mówiąc o z. Aspergera, najczęściej mają właśnie czd. I w ponownej diagnozie, po jakimś czasie, ta diagnoza może ulec zmianie, np. na Z. Aspergera, tak jak to było u King Konga.

    Uf, rozpisałam się, te nazewnictwo jest nieco zagmatwane.

    OdpowiedzUsuń
  8. Nieco to pogmatwane i zawiłe...ale dobrze, że o tym piszesz...
    Jestem tu pierwszy raz i się zastanawiam, czemu nie ma wpisu "szczepienia" - wyświetla się, że został usunięty...

    OdpowiedzUsuń
  9. Marysia mam autyzm dziecięcy, diagnozę postawiono nam w piątek. Powiem szczerze, że jak czytam o zmianie kryteriów diagnostycznych, Maryśka spełnia 3 z 4 kryteriów, to się zastanawiam w którą stronę to pójdzie. Z diagnozą jestem pogodzona,a to co miało być wypłakane wypłakałam. to moje dziecko, które zaskakuje mnie z dnia na dzień, widok 2,5 latki przytulającej rozryczanego 4 letniego brata i mówiącej (choc mówi slabo "nie martw się " bezcenny:) jestem pełna nadziei, nawet jeśli to głupie. I za ojcem karmiącym chcę mówić, że jesteśmy po to , żeby Wam wszystkim pokazać, jak łamać bariery i nie ograniczać się świstkiem papieru:)

    OdpowiedzUsuń