środa, 8 lutego 2012

Rozwój psychofizyczny dwulatka

Za trzy miesiące kończymy dwa lata. Powoli zaczynam się przyglądać temu jak wygląda rozwój psychofizyczny mojego dziecka. Z racji podejrzeń co do autyzmu i z racji tego, by wiedzieć i znać odpowiedź na pytania pediatry na bilansie dwulatka. 


Do wczoraj  np. nie wiedziałam czy mój syn umie budować z klocków wieże. Do tej pory mieliśmy tylko klocki, które się składają. Zakupiliśmy takie małe, drewniane zwyklaki, żeby sprawdzić i to. I teraz wiemy. Do maja przygotujemy się na wszystkie pytania i sprawdzimy wszystkie opcje. 




A oto co powinniśmy umieć, znać, robić:

Rozwój społeczny i emocjonalny

•    Bardzo silne jest przywiązany do opiekunów /nad wyraz, ostatnio dziecko ze mnie nie schodzi/
•    Okazuje uczucia, lubi się przytulać, pocieszyć /uczucia owszem, jak się cieszy to cały, jak złości to też cały; przytula się chętnie, ale sam; nie pociesza/
•    Wstydzi się nieznajomych /nie zauważyłam/
•    Wykonuje proste polecenia /owszem/
•    Lubi zabawy tematyczne i naśladuje dorosłych /nawet bardzo/ 
•    Nadal bawi się obok dzieci (ok.2,5 r. czasem włącza się do wspólnych zabaw z dziećmi) /obok, ale jest zainteresowany co robią, najchętniej bawiłby się dokładnie tym samym; zabiera lub podaje im zabawki/
•    Zaczyna postrzegać swoją odrębność /nie wiem jak to się sprawdza/
•    Chce niezależności /zwłaszcza, gdy się wspina, albo łazi po meblach, a ja próbuję trzymać/
•    Dominują komunikaty – nie oraz moje /nie ma żadnych komunikatów/
•    Potrafi być mało elastyczny i uparty /oj tak/
•    Pojawiają się skrajne reakcje =emocje poza kontrolą /oj tak/
•    Jest zazdrosny o uwagę, pragnie być w jej centrum /nie wiem/
•    Ma kłopot z dzieleniem się, potrafi pożyczyć zabawkę dziecku, ale natychmiast żąda jej zwrotu /czasem poda i nie żąda zwrotu/ 
•    Nadal nie zdaje sobie sprawy z konsekwencji działań  i nie potrafi ocenić ryzyka /oj tak/
•    Pojawia się poczucie humoru /od dawna/
•    Może się kontrolować przez chwilę w zamian za obietnicę nagrody, ew. kary /nie obiecują nagród ani nie grożę karami/
•    Ważne stają się rytuały /zwłaszcza wieczorem, do spania/
•    Chce samodzielnie wykonywać różne czynności, np.: założyć ubranko, odebrać telefon, samodzielnie jeść, itp. /niektóre tak/
•    Rzuca i niszczy zabawki, kiedy się złości /rzuca, nie niszczy specjalnie/
•    W skrajnych emocjach może - drapać, uderzyć, uszczypnąć , ugryźć /nie ma takich zachowań; były dwa miesiące machania rękoma blisko czyjejś twarzy, z próbami trafienia, ale nauczył się, że nie wolno i przestał/
•    Bawi się samodzielnie przez kilka minut /owszem/
•    Miewa koszmary senne /czasami; największa faza minęła/
•    Lubi być w centrum uwagi, wygłupiać się i rozśmieszać ewentualną „widownię” /tak/

Rozwój fizyczny i motoryczny

•    Wzrost: ok.86 cm. /84cm/
•    Waga: ok.13 kg. /w trzech mokrych pieluchach chyba/
•    Wchodzi i schodzi ze schodów /owszem/
•    Kopie i rzuca piłkę /tak/
•    Skacze /jak szalony, od kilku miesięcy/
•    Szybko biega /jak szatan/
•    Umie chodzić do tyłu /niestety tak/
•    Lepiej panuje nad swoją fizjologią /nic z tych rzeczy/
•    Sporo dzieci uczy się w tym wieku korzystać z nocnika /mój nie, tzn. siada na nakładkę sedesową, ale nic nie robi/
•    Na 3 kołowym rowerku odpycha się nogami /tak jest, w obie strony: przód i tył/
•    Trzyma i pije samodzielnie z kubeczka /trzyma i coś tam pije, ale wkłada język do środka, więc większość na siebie wylewa/ 
•    Potrafi jeść łyżeczką /no powiedzmy, trafia do buzi, ale często odwraca łyżeczkę w drodze do ust; no i nie chce jeść sam/
•    Potrafi otworzyć drzwi zamknięte na klamkę /tak; na dolny zamek też, tylko czekam kiedy mi z domu wyjdzie/
•    Buduje wieżę z 7 klocków /wczoraj sprawdzaliśmy - z 11/
•    Rysuje z dużym zacięciem długopisami, kredkami, flamastrami /rysuje, bez zacięcia/

Rozwój intelektualny

•    Ogląda książeczki, przewraca strony /tak/
•    Mówi o sobie po imieniu /nic nie mówi/
•    Pokazuje 5 części ciała /hmmm, łaskawie czasem pokaże oko i nos/
•    Słucha krótkich opowiadań /no powiedzmy/
•    Zwierzątka kojarzy z głosem przez nie wydawanym /tak, niektóre kojarzy/ 
•    Pokazuje obrazki i potrafi je nazwać /pokazuje, sam; na polecenie nie chce w większości przypadków/
•    Rozumie zdania /idę o zakład że tak/
•    Tworzy 2/4 wyrazowe zdania /nie/
•    Potrafi powtórzyć parę słów piosenki /nieeee, skąd/
•    Używa ok. 50 słów, (2,5) = 2000 /jeśli chiński się liczy, to tak/
•    Zadaje pytania – co to? /nie/
•    Zabawy tematyczne /tak/
•    Używa słów ja i moje /nie/
•    Pojawia się poczucie humoru /dawno już/
•    Pokazuje emocje / oooo tak/
•    Zaczyna się interesować, w co jest ubierany /od dawna/
•    Bawi się chwilę zabawkami /od dawna/
•    Zaczyna nadawać imiona zabawkom /nie/
•    Powtarza słowa /odgłosy paru zwierząt i krótkie sylaby: be, gaga, si/
•    Używa czasowników /nie/ 
•    Stale mówi /tak, po chińsku/
•    Pcha lub ciągnie zabawki /tak/

Poza komunikacją werbalną nieźle jest. Ale z gadaniem leżymy... :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz